
Zajęcia specjalistyczne
PROPOZYCJE ZABAW I ĆWICZEŃ
● WIATR WYSUSZY PRANIE
( do zabawy nie potrzebne są żadne przedmioty)
Wietrzyk wieje, wietrzyk wieje,
suszy pranie, suszy pranie.
Jak wysuszy nasze pranie,
będzie suche niesłychanie.
Już !
Dorosły stoi za dzieckiem. Chwyta je pod pachami i podnosi.
- kołysze dziecko na boki
- stawia na podłodze i przez chwilę asekuruje, chroniąc przed upadkiem.
Dorosły zamiast kołysać dziecko na boki, może stanąć w rozkroku i kołysać je do przodu i do tyły. Jeśli dziecko wyrazi na to ochotę, dorosły może kołysać je, trzymając za rączki albo nóżki.
● WIŚTA, KONIKU!
(do zabawy nie potrzebne są żadne przedmioty)
Wiśta koniu! W lewo skręć!
Hetta, w prawo, gdy masz chęć!
Nazad, koniu, tyłem krocz.
Hop, koniku! W górę skocz!
Dorosły sadza dziecko na swoich ramionach(„na barana”) albo bierze je na plecy.( zależy to od siły dorosłego, a także od chęci dziecka i jego poczucia bezpieczeństwa.
- dorosły porusza się bardzo dynamicznie, zgodnie ze słowami wierszyka.
Całą zabawę z wierszykiem dorosły boże powtórzyć dwa lub trzy razy.
● TURLAM DRZEWO
( do zabawy można wykorzystać materac gimnastyczny lub gruby koc)
Turlam, turlam drzewo z lasu,
Turlam, turlam drzewo z lasu.
Turlam, turlam coraz szybciej,
bo mam mało czasu.
Z tego drzewa zrobię most,
potem pójdę nim na wprost.
Dziecko leży na materacu lub kocu, dorosły kuca lub klęczy obok.
- dorosły turla dziecko. Robi to najpierw wolno, a potem coraz szybciej. Dwa pierwsze wersy wierszyka można powtórzyć wielokrotnie, w zależności od chęci dziecka.
- dziecko leży (na plecach lub na brzuszku), a dorosły „kroczy” dłońmi po jego ciele od stóp w kierunku głowy.
● NAŚLADOWCA
- dorosły stoi przodem do dziecka i mówi: „ popatrz co robię, a potem zrób to samo”
- dorosły unosi dłoń nad głową, przechyla głowę na bok, a potem ruchem po dużym półkolu pochyl ją do kolan i mówi: „teraz ty to zrób”.
-dorosły mówi: „oto kolejny ruch, patrz i zrób tak samo”- stanie na jednej nodze i machanie drugą zgiętą w kolanie, utrzymując równowagę.
- ruszanie nogami, rękami i głową w różnych kierunkach i na różne sposoby – dziecko naśladuje te ruchy.
- teraz dziecko pokazuje ruchy, a dorosły je naśladuje.
● RADOSNA CHEERLEADERKA
(potrzebne pompony lub koszulki albo skarpetki)
- dajemy dziecku dwa pompony lub koszulki/skarpetki i prosimy aby nimi potrząsało
• nad głową
• przed sobą
• na boki
• za plecami
- teraz udajemy, że pompony to pędzle i malujemy nimi koła ( nad głową, na boki, przed sobą, za plecami)
- teraz malujemy pomponami kwadraty, trójkąty, linie poziome i pionowe.
● POMOC KUCHENNA
( potrzebne warzywa, które się obiera ze skórki np.: marchewka, ogórek i obieraczka do warzyw
- mówimy: „pomóż mi w kuchni, obierzmy razem warzywa”
- pokazujemy dziecku jak trzymać marchewkę jedną ręką, a drugą skrobać.
Niech dziecko sprawdzi, którą ręką będzie mu lepiej obierać.
● WĄŻ
( potrzebna lina o długości ok. 0,5 metra)
- podajemy dziecku linę i mówimy: „udawajmy, że lina to przyjazny wąż”
- kładziemy sobie „węża” na ramieniu i delikatnie go głaszczemy, teraz na drugim ramieniu- prosimy aby dziecko zrobiło to samo.
- prosimy dziecko aby utrzymało „węża” na: kolanie, nadgarstku, głowie, stopie
- prosimy dziecko, aby położyło „węża” na ziemi, ułożyło go prosto i pokazało jak
• przeskakuje nad nim,
• skacze nad nim do tyłu
• idzie do przodu tuż obok węża
- prosimy aby dziecko ułożyło „węża” w następujący sposób:
• koło
• trójkąt
• wybrane litery alfabetu
● ćwiczenia usprawniające grafomotorykę/sprawność dłoni:
1. krążenie ramion-5xmałe kółka, potem średnie, potem duże, zmiana kierunku( 5x duże, średnie, małe)- wydłużamy do 20 ruchów każdego rodzaju;
2. mocna zaciskanie dłoni ( kciuk na zewnątrz- 10 ściśnięć, rozluźnić, wyprostować palce);
3. obroty ramion do przodu (jak w pkt.1)
4. pływanie na sucho ( 10 x każdy ruch)
5. kciuk- palec wskazujący, środkowy – ucisk 3sek. rozluźnienie z rozszczepieniem palców-10x
6. ćw. uzupełniające: taczki, pompki, unoszenie palców,- jednocześnie w obydwu dłoniach, spacery palcami po stole, spinacze do bielizny, kukiełki, pacynki, korale, guziki- co wyobraźnia podpowiada.
Bibliografia
Małgorzata Barańska, Sensoryczny piękny świat- zabawy z wierszykami rozwijające integrację sensoryczną, Harmonia, Gdańsk 2016
Bożena Odowska-Szlachcic, Terapia integracji sensorycznej- ćwiczenia usprawniające bazowe układy zmysłowe i korygujące zaburzenia planowania motorycznego, Harmonia, Gdańsk 2011
Joye Newman, Carol Kranowitz, Zgrane nie-zgrane dziecko- pięćdziesiąt prostych ćwiczeń, które pomogą dziecku rozwijać się, uczyć i rosnąć, Harmonia, Gdańsk 2017