Zajęcia specjalistyczne

 PROPOZYCJE ZABAW I ĆWICZEŃ 

 Praca nad Integracją sensoryczną w domu 

     WIATR WYSUSZY PRANIE

( do zabawy nie potrzebne są żadne przedmioty)

Wietrzyk wieje, wietrzyk wieje,

suszy pranie, suszy pranie.

Jak wysuszy nasze pranie,

będzie suche niesłychanie.

Już !

Dorosły stoi za dzieckiem. Chwyta je pod pachami i podnosi.

- kołysze dziecko na boki

- stawia na podłodze i przez chwilę asekuruje, chroniąc przed upadkiem.

Dorosły zamiast kołysać dziecko na boki, może stanąć w rozkroku i kołysać je do przodu i do tyły. Jeśli dziecko wyrazi na to ochotę, dorosły może kołysać je, trzymając za rączki albo nóżki.

 

     WIŚTA, KONIKU!

(do zabawy nie potrzebne są żadne przedmioty)

Wiśta koniu! W lewo skręć!

Hetta, w prawo, gdy masz chęć!

Nazad, koniu, tyłem krocz.

Hop, koniku! W górę skocz!

Dorosły sadza dziecko na swoich ramionach(„na barana”) albo bierze je na plecy.( zależy to od siły dorosłego, a także od chęci dziecka i jego poczucia bezpieczeństwa.

- dorosły porusza się bardzo dynamicznie, zgodnie ze słowami wierszyka.

Całą zabawę z wierszykiem dorosły boże powtórzyć dwa lub trzy razy.

 

     TURLAM DRZEWO

( do zabawy można wykorzystać materac gimnastyczny lub gruby koc)

Turlam, turlam drzewo z lasu,

Turlam, turlam drzewo z lasu.

Turlam, turlam coraz szybciej,

bo mam mało czasu.

Z tego drzewa zrobię most,

potem pójdę nim na wprost.

Dziecko leży na materacu lub kocu, dorosły kuca lub klęczy obok.

- dorosły turla dziecko. Robi to najpierw wolno, a potem coraz szybciej. Dwa pierwsze wersy wierszyka można powtórzyć wielokrotnie, w zależności od chęci dziecka.

- dziecko leży (na plecach lub na brzuszku), a dorosły „kroczy” dłońmi po jego ciele od stóp w kierunku głowy.

 

     NAŚLADOWCA

- dorosły stoi przodem do dziecka i mówi: „ popatrz co robię, a potem zrób to samo”

- dorosły unosi dłoń nad głową, przechyla głowę na bok, a potem ruchem po dużym półkolu pochyl ją do kolan i mówi: „teraz ty to zrób”.

-dorosły mówi: „oto kolejny ruch, patrz i zrób tak samo”- stanie na jednej nodze i machanie drugą zgiętą w kolanie, utrzymując równowagę.

- ruszanie nogami, rękami i głową w różnych kierunkach i na różne sposoby – dziecko naśladuje te ruchy.

- teraz dziecko pokazuje ruchy, a dorosły je naśladuje.

 

 

 

 

     RADOSNA CHEERLEADERKA

(potrzebne pompony lub koszulki albo skarpetki)

- dajemy dziecku dwa pompony lub koszulki/skarpetki i prosimy aby nimi potrząsało

      nad głową

      przed sobą

      na boki

      za plecami

- teraz udajemy, że pompony to pędzle i malujemy nimi koła ( nad głową, na boki, przed sobą, za plecami)

- teraz malujemy pomponami kwadraty, trójkąty, linie poziome i pionowe.

 

     POMOC KUCHENNA

( potrzebne warzywa, które się obiera ze skórki np.: marchewka, ogórek i obieraczka do warzyw

- mówimy: „pomóż mi w kuchni, obierzmy razem warzywa”

- pokazujemy dziecku jak trzymać marchewkę jedną ręką, a drugą skrobać.

Niech dziecko sprawdzi, którą ręką będzie mu lepiej obierać.

 

     WĄŻ

( potrzebna lina o długości ok. 0,5 metra)

- podajemy dziecku linę i mówimy: „udawajmy, że lina to przyjazny wąż”

- kładziemy sobie „węża” na ramieniu i delikatnie go głaszczemy, teraz na drugim ramieniu- prosimy aby dziecko zrobiło to samo.

- prosimy dziecko aby utrzymało „węża” na: kolanie, nadgarstku, głowie, stopie

- prosimy dziecko, aby położyło „węża” na ziemi, ułożyło go prosto i pokazało jak

      przeskakuje nad nim,

      skacze nad nim do tyłu

      idzie do przodu tuż obok węża

- prosimy aby dziecko ułożyło „węża” w następujący sposób:

      koło

      trójkąt

      wybrane litery alfabetu

 

 

     ćwiczenia usprawniające grafomotorykę/sprawność dłoni:

1. krążenie ramion-5xmałe kółka, potem średnie, potem duże, zmiana kierunku( 5x duże, średnie, małe)- wydłużamy do 20 ruchów każdego rodzaju;

2. mocna zaciskanie dłoni ( kciuk na zewnątrz- 10 ściśnięć, rozluźnić, wyprostować palce);

3. obroty ramion do przodu (jak w pkt.1)

4. pływanie na sucho ( 10 x każdy ruch)

5. kciuk- palec wskazujący, środkowy – ucisk 3sek. rozluźnienie  z rozszczepieniem palców-10x

6. ćw. uzupełniające: taczki, pompki, unoszenie palców,- jednocześnie w obydwu dłoniach, spacery palcami po stole, spinacze do bielizny, kukiełki, pacynki, korale, guziki- co wyobraźnia podpowiada.

 

 

Bibliografia

Małgorzata Barańska, Sensoryczny piękny świat- zabawy z wierszykami rozwijające integrację sensoryczną, Harmonia, Gdańsk 2016

Bożena Odowska-Szlachcic, Terapia integracji sensorycznej- ćwiczenia usprawniające bazowe układy zmysłowe i korygujące zaburzenia planowania motorycznego, Harmonia, Gdańsk 2011

Joye Newman, Carol Kranowitz, Zgrane nie-zgrane dziecko- pięćdziesiąt prostych ćwiczeń, które pomogą dziecku rozwijać się, uczyć i rosnąć, Harmonia, Gdańsk 2017