Do wykorzystania

 Zachęcamy do przeczytania wiersza "Zły humorek" D. Gellner i wspólnego wyszukania oraz nazwania emocji występujących w wierszu. Pod wierszem znajdują się pytania odnoszące się do jego treści.

 Materiały pochodzą z książki " Świat wokół mnie. Czytanie ze zrozumieniem dla dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej" , autorstwa Zdzisławy Orłowskiej-Popek.  

 

Jestem  dzisiaj  zła  jak  osa !
Złość  mam  w  oczach  i  we  włosach !
Złość  wyłazi  mi  uszami
I  rozmawiać  nie  chcę  z  wami !
A  dlaczego ?
Nie  wiem  sama
Nie  wie  tata,  nie  wie  mama …
Tupię  nogą, drzwiami  trzaskam
I  pod  włos  kocura  głaskam.
Jak  tupnęłam  lewą  nogą,
Nadepnęłam  psu  na  ogon.
Nawet  go  nie  przeprosiłam
Taka  zła  okropnie  byłam.
Mysz wyjrzała  z  mysiej  nory:
– Co to  znowu  za  humory ?
Zawołałam : –  Moja  sprawa !
Jesteś  chyba  zbyt  ciekawa .
Potrąciłam stół  i  krzesło,
co  mam  zrobić , by  mi przeszło ?!
Wyszłam  z  domu na podwórze,
Wpakowałam  się  w kałużę.
Widać , że  mi  złość  nie  służy,
Skoro  wpadłam  do  kałuży.
Siedzę  w  błocie , patrzę  wkoło,
Wcale   nie  jest  mi  wesoło…
Nagle co  to ?
Ktoś  przystaje.
Patrzcie !  Rękę  mi  podaje !
To  ktoś  mały , tam  ktoś  duży-
Wyciągają  mnie  z  kałuży .
Przyszedł  pies  i  siadł  koło  mnie
Kocur  się  przytulił  do  mnie,
Mysz  podała  mi  chusteczkę :
– Pobrudziłaś się troszeczkę !
Widzę, że  się pobrudziłam,
Ale  za  to  złość  zgubiłam
Pewnie  w  błocie  gdzieś  została .
Nie  będę  jej  szukała !

Wiersz pochodzi ze strony www.wychowanieprzedszkolne.pl

 

Na koniec można porozmawiać z dzieckiem o utworze oraz przedstawić treść wiersza w formie rysunku. Pomocnicze pytania: 

- Kto występował w wierszu?

- Jakie emocje towarzyszyły Kasi (staramy się wyszukać jeszcze inne oprócz złości)?

- Kto pomógł Kasi?

- Co robiła dziewczynka?

- Dlaczego wszystko jej przeszkadzało?

- Kiedy Kasia zgubiła zły humor?

 

- Co robię kiedy "ja" (dziecko) czuję złość? (można zachęcić dziecko do pokazania tego, jak wygląda kiedy się złości- jak wygląda jego twarz, czy zmienia się coś w ciele np. ma ochotę tupnąć; można poprosić, żeby pokazało jak wygląda mama/tata gdy się złości :). Warto wykonać ćwiczenie dla pozostałych emocji, które występują w wierszu (smutek, radość, zdziwienie). 

 

 

 

 

**********


Zapraszamy do obejrzenia filmiku o podstawowych emocjach, które występują u każdego. Niezależnie od tego, gdzie żyje, jakiej jest rasy. Psycholog w prosty sposób tłumaczy jak możemy poznać te emocje i dlaczego są nam potrzebne. 


Drogie dzieci - na koniec, wspaniała taneczna zagadka:) 


 

https://www.youtube.com/watch?v=P4PTBvdqGpk

 

**********


Dla urozmaicenia czasu spędzanego w domu, proponujemy poniższe aktywności.

Życzymy miłej zabawy!


1. "Uciekające wirusy" - eksperyment.


Materiały: głęboki talerz lub miseczka, woda, pieprz, mydło w płynie.


Wykonanie: Do talerza nalewamy wodę i posypujemy obficie pieprzem. Na palec wskazujący dziecka dozujemy kroplę mydła w płynie i prosimy o dotknięcie powierzchni wody palcem z mydłem. Drobinki pieprzu natychmiast przesuną się na boki.


Wyjaśnienie: Napięcie powierzchniowe to zjawisko jakie powstaje, gdy ciecz styka się z ciałem stałym na jej powierzchni. Cząsteczki cieczy przyciągają się tworząc niewidzialną błonkę, a mydło osłabia to przyciąganie, dlatego pieprz szybko wędruje na obrzeża talerza. W taki sam sposób można wytłumaczyć dziecku, że mydło osłabia wirusy, które szybko uciekają, gdy myjemy ręce mydłem.


2. Wykonanie cieczy nienewtonowskiej.


Materiały: Pół szklanki wody, szklanka mąki ziemniaczanej, płaska miseczka.


Wykonanie: Wszystkie składniki mieszamy i rozpoczynamy zabawę! Ciecz nienewtonowska jest fascynująca w dotyku, jeśli się ja zagniata ma konsystencje plasteliny, ale pozostawiona na chwilę wypływa przez palce. Dla dziecka to prawdziwy szał! Bawi się przelewając ciecz z ręki do ręki. Myślę, że będzie to również wspaniała zabawa dla Rodziców.


3. Zabawy z gazetami.


"Na gazecie gram"- dziecko siedzi na gazecie i uderza w nią palcami, dłonią.

"Lepienie kul z gazet" - dziecko zwija (zgniata) dwie części gazety w kule w rytm muzyki, prawą i lewą ręką.

"Papierowymi kulami" - dziecko podrzuca i chwyta je raz jedną , raz drugą ręką, obracają kulę na dłoni, turlają kulę do opiekuna, przekładają pod jedną i drugą nogą, przekładają za plecami.

"Celne rzuty do kosza" - dziecko stoi 2 metry przed koszem i próbuje trafić do kosza (można zmniejszyć odległość).

"Mali cyrkowcy" - dziecko spaceruje z gazetą na głowie, przekłada gazetę pod kolanem, "karuzela" kręci się na gazecie, przeskakuje przez rozłożone gazety na podłodze "kałuże".

"Odgłosy gazety"- dmucha na gazetę, wachluje, szeleści, odrywa paski itp.

Na koniec można z gazety coś wspólnie złożyć np. czapkę, łódkę samolot, można też wycinać nożyczkami w zależności od zainteresowania, sugestii dziecka.

Życzymy kreatywnych pomysłów.

 

**********

Przypominamy o konieczności częstego mycia rąk! Bądźmy zdrowi :D

 **********

24 ZABAWNYCH I PROSTYCH RYSUNKÓW DLA CAŁEJ RODZINY:

https://www.facebook.com/5minutowesztuczki/videos/3181074555451302/

 

Jadą jadą misie | Pogadanka o kwarantannie | Jazzowanki:

https://youtu.be/k1jnidCvXjQ

 

Monika Czoik - Nowicka : Autorka wierszy i bajek dla dzieci. Pomysły na kartki świąteczne:

https://www.facebook.com/1220728001288861/posts/3364682833560023/?d=n

 

Przepisy na 4 masy sensoryczne (blog dziubdziak.pl):

https://www.facebook.com/319483648225164/posts/1158648520975335/?vh=e&d=n

 

Oraz przepisy na jadalne masy sensoryczne dla najmłodszych (blog dziubdziak.pl):

https://www.facebook.com/319483648225164/posts/1158654420974745/?vh=e&d=n

 

Najlepsze gry dla 4-latka (blog dziubdziak.pl):

https://youtu.be/_VXbvYW0vg0

 

"Ballada gładka o marchewkowych płatkach", czyli wiersz dla młodszych i starszych słuchaczy od Moniki Czoik – Nowickiej:

https://youtu.be/l6mD0c4YmLY

 

**********

**********

 

 

 

 

**********

Zabawy matematyczne


1. Przypinanie klamerek.

Do zabawy potrzebne będą klamerki do wieszania (przypinania) prania na sznurku, plastikowe miseczki lub koszyczki, sznurek, kartki z napisanymi cyframi (od 1-7) i narysowanymi kropkami (tyloma ile wskazuje cyfra).Zadaniem dziecka będzie przypięcie tylu klamerek do koszyczka ile wskazuje cyfra i liczba kropek na kartce włożonej do koszyczka czy miseczki. W nagrodę na zakończenie mocujemy sznurek np. od klamki do klamki i dziecko przypina karteczki od 1-7 do sznurka. Można narysować na gazecie czy kartce sylwety ubrań, np. spodnie, sweterki, itp. dziecko może wycinać z pomocą opiekuna a następnie zawieszać na sznurku. Dziecko może przypinać również swoje ubrania, ściereczki itp.


2. Nauka liczenia z muzyką.

W naukę liczenia przez zabawę włączmy również zmysł słuchu. Rodzic uderza w jakieś przedmioty a dziecko liczy ile słyszało uderzeń. Ile razy uderzyłam łyżką w garnek? Ile razy klasnęłam? Ile razy klepnęłam cię w kolano czy plecy?


3. Losowanie.

Przed zabawą należy wspólnie z podopiecznym włożyć do woreczka z materiału czy poszewki skarby: łyżeczki. klamerki, resoraki, guziki itp. Prosimy dziecko o wylosowanie np. pięciu guzików (dziecko wkłada tylko rękę, nie zagldąjąc do worka). Dziecko musi zaangażować w tę zabawę zmysł dotyku. Na końcu prosimy o wskazanie karteczki z cyfrą i kropkami, którą przygotowaliśmy do zabawy nr 1.


4. Rysowanie paluszkiem.

Na talerzyk wsypujemy kaszę manną lub inny sypki, drobny produkt. Dziecko losuję karteczkę z cyfrą i kropkami, a następnie prosimy, aby narysowało paluszkiem w kaszy kształt  wylosowanej cyfry. Dziecko próbuje tak długo aż uzna, że cyfra ma odpowiedni kształt. Jeżeli wystąpią trudności Rodzic może prowadzić palec dziecka. Produkty sypkie użyte w zabawie proszę zbierać, ponieważ mogą się one przydać do następnych zabaw.


5. Szczypce w ruch.

Do tej zabawy potrzebne będą nam pojemniki w postaci wytłoczek po jajkach albo foremek na muffiny, szczypce do grilla czy cukru w kostkach i dowolne drobne elementy. Na dnie pojemnika kładziemy karteczkę z cyframi , a zadaniem dziecka jest włożyć do niego tyle przedmiotów, ile wskazuje cyfra. W tej zabawie sprawdzają się guziki, kamyki czy małe pompony pasmanteryjne. Można użyć klamerki, pensety ale wcześniej należy sprawdzić czy narzędzia te przenoszą przedmioty które chcemy użyć w zabawie.


6. Wyklejanki - malowanki.

Należy dziecku narysować kontur cyfry na kartce papieru. Poprosić dziecko, aby wylepiło cyfrę plasteliną, wydzieranką z kolorowego papieru albo pomalowało farbką, najważniejsze, aby spełniało swoje artystyczne zapędy i zmieściło się w granicach kształtu cyfry. Podopieczny może kształt cyfry wysypać (szczyptami) np. solą, cukrem, kaszą itp.


Zachęcamy, aby powyższe propozycje zabaw rozłożyć sobie na kilka dni i bawić się, tak długo, jak dziecko ma ochotę (do 20 min). To są propozycje, zabawy należy modernizować w zależności od zainteresowań, możliwości, pomysłowości dziecka i Rodzica.

 

**********

Integracja sensoryczna - zabawy 

 

 
**********

ZABAWY I ĆWICZENIA ROZWIJAJĄCE KONCENTRACJĘ UWAGI                   

CZĘŚĆ DRUGA

 

 

 

 

v Wykrywacze dźwięków

Dźwięk, który słyszysz, to...........

 

Dziecko siedzi odwrócone tyłem do rodzica. Próbuje odgadnąć, wykorzystując tylko zmysł słuchu, przygotowaną  przez rodzica zagadkę. Do zabawy można wykorzystać dźwięki z płyty np. instrumenty, zwierzęta, pojazdy, lub odgłosy wytwarzane samodzielnie tj. gniecenie gazety, darcie papieru, stukanie łyżeczką w szklankę, tupanie, klaskanie, pukanie w ścianę, gwizdanie, uderzanie klockiem o klocek.

 

 

v „ Lustro”

 

 

Rodzic stoi przed dzieckiem i pokazuje różne ruchy używając wybranych części ciała, potem to samo, wykonuje dziecko. Zaczynamy od prostych ruchów ( dotykając głowy, oka, nosa, ucha), potem trochę trudniejsze ( kolano, pięta, nadgarstek, czoło, brwi). Na koniec rodzice dotykają jednocześnie dwóch części ciała np. prawe ucho - nos, kolano - lewe oko, broda – udo, kostka u nogi – łokieć itd.

 

 

v Słuchaj uważnie”

 

Rozpoznawanie postaci z bajek wykorzystując krótki opis słowny. Dobrze jest skorzystać z tekstów, które są znane dziecku, a najlepiej próbować samemu przedstawić bohatera bajki:

 - Osoba z tej baśni jest bardzo pracowita. Sprząta, pierze, gotuje, prasuje, chodzi w skromnych, często przybrudzonych strojach. Jest dobra dla innych, uczynna, na końcu zmienia się Jej los na lepsze……( Kopciuszek)

- Kolejna osoba z baśni, nosiła kolorowe nakrycie głowy, poruszała się pieszo, niosła ze sobą różne smakołyki, żeby je Komuś oddać ( Czerwony Kapturek)

 

 

v „ Zabawa w dyrygenta”

Granie głośnie i ciche posługując się różnymi instrumentami muzycznymi dostępnymi w domu, mogą być też garnki, miski, pudełka, łyżki itp. Zabawę rozpoczyna rodzic, żeby pokazać swojemu dziecku na czym będzie polegała zabawa. Używając samych rąk, lub drewnianej łyżki ( batuta), określa jakie będzie tempo gry. Dziecko cały czas musi obserwować ręce rodzica. Jak ręce poruszają się wolno, wtedy gra na wybranym instrumencie jest powolna, spokojna. Gdy ręce ruszają się szybko, dziecko zaczyna grać energicznie, żywo, szybko. Potem następuje zmiana i gra siostra, brat lub rodzic, a dziecko dyryguje.

 

v  Komisarz „ Sokole oko” – Co zginęło?      

Na dywanie, stole lub podłodze kładziecie różne zabawki, przedmioty, warzywa, owoce. Ilość rzeczy dostosowujemy do wieku i możliwości dziecka (można zacząć od 3-4, a skończyć nawet na 10 -15 przedmiotach). Oglądacie Państwo razem z dzieckiem wybrane rzeczy, owoce, warzywa, jednocześnie je nazywając. Następnie dziecko odwraca się plecami, lub wychodzi na chwilę z pokoju. W tym czasie rodzic chowa jedną rzecz. Dziecko wraca i musi odgadnąć, która rzecz zginęła. Zabawę można utrudniać i chować 2, 3 rzeczy od razu. W razie pojawiających się trudności można podpowiadać np. zaginiona rzecz jest gładka, okrągła, ale nie można jej jeść ( piłka); ma żółty kolor, jest kwaśna (cytryna) itd.

                                                                                                                                                        

v „ Kłaczek waty na dłoni”  Koncentracja na własnym oddechu

 

Do zadania można też wykorzystać kolorowe piórka, fragmenty lekkiego materiału, malutkie kłębuszki wełny

 

Dziecko kładzie na dłoni watę, lub inny materiał. Robi głęboki wdech nosem, a następnie wypuszczając powietrze ustami, próbuje zdmuchnąć watę z dłoni. Zabawę można przenosić na różne powierzchnie tj. głowa, stół, taboret, kartka z bloku. Zabawę wykonujemy, kiedy dziecko nie ma kataru i kaszlu, żeby mogło swobodnie oddychać.                                                                                                   

 

 

Wykonywanie zabaw i ćwiczeń od czasu do czasu, to przyjemna rozrywka, nie przyniesie jednak stałych efektów. Ćwiczenia wykonywane systematycznie, przez dłuższy czas, mogą przynieść trwałe rezultaty. Trzeba zmieniać rodzaj wykonywanych ćwiczeń.

 

 ****

Zapraszamy do obejrzenia darmowych webinarów- wystąpień online
o charakterze szkolenia. 

Na stronie: https://www.swps.pl/strefa-psyche/blog/relacje/21383-koronawirus-jak-rozmawiac-z-dziecmi-i-wspierac-je-w-tym-czasie  webinar  poruszający tematykę koronawirusa- jak rozmawiać z dzieckiem, wspierać je. Zadbać o samego siebie jako rodzic.   

Dostępne tematy na stronie: https://akademialivekid.pl/ 
to m.in. Wspieranie prawidłowego rozwoju dziecka i zaburzenia przetwarzania sensorycznegoBudowanie relacji z dzieckiem w spektrum autyzmu poprzez zabawęWychowanie wspierające przez pozytywną komunikację”.

 

 *****

Zapraszamy do obejrzenia filmiku i wykonania 5  eksperymentów z wodą: 
 

 

 *****

 

Zachęcamy do zapoznania się z artykułem „Nienawidzę cię! Idź sobie!”. 

Zawiera wskazówki, co warto zrobić, kiedy dziecko zamienia się w małego buntownika?