Propozycje do wykorzystania

Propozycje do wykorzystania

 MASAÅ»YKI


GDY MI SMUTNO, GDY MI ŹLE,

MAMO, TATO,

MASAŻYKI CHCĘ!

 

Poniżej kilka propozycji wierszyków, które można wykorzystać do wspólnej zabawy, w której wykorzystujemy zmysÅ‚ dotyku oraz dobry humor!

 

 

 

 

 

Propozycja dla starszych dzieci:

 

Można uczyć siÄ™ wspólnie z dziećmi wierszyków na pamięć.

SÅ‚uchajÄ…c czytanych wierszyków, dzieci próbujÄ… przedstawić, poprzez rysunek treść czytanego tekstu.

 

 

 

Taka forma zabawy rozwija wyobraźnię, wydłuża koncentrację uwagi, ćwiczy pamięć, a przede wszystkim jest dobrym czasem spędzonym ze swoim dzieckiem.

 

Bolesław Kołodziejski

 

 

 

Wierszyki pochodzÄ… z książki opracowanej przez MartÄ™ Bogdanowicz ,,PRZYTULANKI czyli WIERSZYKI NA DZIECIĘCE MASAÅ»YKI I ZABAWY RELACYJNO – RELAKSUJÄ„CE".

 

 

 

Życzymy miłej zabawy ze swoimi dziećmi!

 

**********


Zachęcamy do wykonywania poniższych ćwiczeń razem z dziećmi. Podane zabawy pochodzą z książki

,,Mamo,Tato ćwiczmy razem" autorstwa Bożeny Borys.

 

 

 

 

 

 

 

 

**********

 

WIOSENNE AKTYWNOÅšCI

 

1.  "Kwiaty" - opowieść ruchowa.

Rodzic (opiekun) czyta opowiadanie, a dziecko powoli wstaje (od leżenia do stania na palcach).

Wyobraź sobie, że jesteÅ› bardzo malutkim nasionkiem (dziecko skulone leży na podÅ‚odze). Czujesz, że robi siÄ™ coraz cieplej (porusza siÄ™), czujesz jak pada na ciebie ciepÅ‚y wiosenny deszczyk (dziecko nadal zwiniÄ™te w kÅ‚Ä™bek - kuca). Czujesz,jak wyrasta z ciebie kieÅ‚ek (dziecko powoli prostuje palec wskazujÄ…cy i unosi go nad gÅ‚owÄ™). Bardzo lubisz jak grzejÄ… ciÄ™ ciepÅ‚e promienie sÅ‚oneczne. Do wzrostu jest ci też potrzebna woda, dlatego cieszysz siÄ™ na każdÄ… kropelkÄ™ deszczu. JesteÅ› już tak wysoki, że swoimi pÅ‚atkami próbujesz dosiÄ™gnąć sÅ‚oÅ„ca (dziecko staje na palcach z wyciÄ…gniÄ™tymi do góry rÄ™koma i porusza palcami). Ach, jaka piÄ™kna jest wiosna!

 

2. "Barwne obrazy" eksperyment. 

Dziecko z pomocÄ… opiekuna wycina kwiaty z bibuÅ‚y (jeżeli nie ma bibuÅ‚y to z biaÅ‚ych serwetek) i rysuje na nich ciemnym flamastrem Å›rodek i odchodzÄ…ce od niego linie ku pÅ‚atkom. Opiekun kÅ‚adzie na stole miskÄ™ z wodÄ…. 

Problem do rozwiÄ…zania: Co siÄ™ stanie, gdy wÅ‚ożymy nasze kwiatki do miski z wodÄ…? dziecko podaje hipotezy. Przeprowadzenie eksperymentu: Dziecko wkÅ‚ada do miski  kwiatki wykonane  z bibuÅ‚y. Obserwuje rozdzielanie siÄ™ kolorów. Wnioski: Woda powoduje rozdzielanie siÄ™ kolorów. WyjaÅ›nienie : Barwnik flamastra skÅ‚ada sie z wielu pigmentów, możemy zaobserwować pasma o różnych barwach. To zjawisko nazywamy chromatografiÄ….

 

3. UkÅ‚adanie rytmów.

ProponujÄ™ zabawÄ™, która polega na ukÅ‚adaniu powtarzajÄ…cych siÄ™ sekwencji z różnych przedmiotów, które sÄ… w zasiÄ™gu rÄ™ki np. klocki, koraliki, wyciÄ™te z papieru figury geometryczne, fasolki, sztućce, pociÄ™te w sÅ‚upki warzywa (marchewka, kalarepa, ogórek, rzodkiewka itp.), naczynia itp. Rytmy można ukÅ‚adać na dywanie, stole, pasku papieru, można je też rysować.

Propozycje ukÅ‚adanych rytmów:

- trójkÄ…t,trójkÄ…t, kwadrat,trójkÄ…t, trójkÄ…t, kwadrat, trójkÄ…t, trójkÄ…t itd.

- kreska, kreska,kreska, krzyżyk, krzyżyk, kreska, kreska,kreska, krzyżyk, krzyżyk itd.

- łyżeczka, łyżka, łyżka, łyżka, łyżeczka, łyżka, łyżka, łyżka itd.

- ogórek, marchewka, ogórek, marchewka, ogórek, itd uÅ‚ożonÄ… sekwencjÄ™ z warzyw na talerzyku (wokóÅ‚) dziecko może zjeść. Å»yczÄ™ smacznego!

Opiekun układa początek rytmu a dziecko może dalej kontynuować zaproponowane sekwencje. Inny wariant to opiekun układa rytm i dziecko układa taki sam na zasadzie odtwarzania. Będzie "Super!" jak dziecko na koniec zabawy w rytmy samodzielnie ułoży rytm jako zadanie dla opiekuna. Życzę kreatywnej zabawy!

 

4. Wiersz Jana Brzechwy - "Przyjście wiosny"

Proponujemy przeczytać dziecku i wspólnie omówić treść.

 

Naplotkowała sosna

Że już się zbliża wiosna.

Kret skrzywił się ponuro:

-Przyjedzie pewno furÄ……

Jeż się najeżył srodze:

-Raczej na hulajnodze.

Wąż syknął :-Ja nie wierzę,

Przyjedzie na rowerze.

 

Kos gwizdnÄ…Å‚: -Wiem coÅ› o tym,

Przyleci samolotem.

-SkÄ…d znowu –rzekÅ‚a sroka-

Ja z niej nie spuszczam oka

I w zeszłym roku w maju

Widziałam ją w tramwaju.

-nieprawda! Wiosna zwykle

Przyjeżdża motocyklem.

 

-A ja wam dowiodÄ™,

Że właśnie samochodem.

-Nieprawda bo w karecie!

W karecie? Cóż pan plecie?

OÅ›wiadczyć mogÄ™ krótko,

Å»e pÅ‚ynie wÅ‚aÅ›nie Å‚ódkÄ…!

 

A wiosna przyszła pieszo.

Już kwiatki za nią spieszą,

Już trawy przed nią rosną

I szumiÄ… –Witaj wiosno.

 

 

**********

PrzesyÅ‚amy karty pracy dla dzieci z grupy I (3-latki) z serii ,,Olek i Ada". 

 

 

 

 

 

 

**********

 

Fundacja Mali Wspaniali od poczÄ…tku wprowadzonych ograniczeÅ„ w zwiÄ…zku z pandemiÄ… koronawirusa intensywnie dziaÅ‚a na rzecz kadry pedagogicznejprzedszkolaków oraz starszych dzieci. Codziennie na profilu Facebookowym pod adresem:

https://www.facebook.com/maliwspanialifundacja/

sÄ… publikowane filmiki z propozycjami aktywnoÅ›ci ruchowych, domowych treningów, a także ćwiczenia oraz zabawy, które mogÄ… być tzw. „sportowym bankiem pomysÅ‚ów” do wykorzystania. Filmiki sÄ… czÄ™sto nagrywane przez instruktorów Fundacji, a wiÄ™c osoby, które znane sÄ… dzieciom i kadrze w przedszkolach i wzbudzajÄ… zaufanie. Serdecznie zachÄ™camy do zapoznania siÄ™ z powyższÄ… stronÄ….