Propozycje do wykorzystania
MASAŻYKI
GDY MI SMUTNO, GDY MI ŹLE,
MAMO, TATO,
MASAŻYKI CHCĘ!
Poniżej kilka propozycji wierszyków, które można wykorzystać do wspólnej zabawy, w której wykorzystujemy zmysÅ‚ dotyku oraz dobry humor!
Propozycja dla starszych dzieci:
Można uczyć siÄ™ wspólnie z dziećmi wierszyków na pamięć.
SÅ‚uchajÄ…c czytanych wierszyków, dzieci próbujÄ… przedstawić, poprzez rysunek treść czytanego tekstu.
Taka forma zabawy rozwija wyobraźnię, wydłuża koncentrację uwagi, ćwiczy pamięć, a przede wszystkim jest dobrym czasem spędzonym ze swoim dzieckiem.
Bolesław Kołodziejski
Wierszyki pochodzÄ… z książki opracowanej przez MartÄ™ Bogdanowicz ,,PRZYTULANKI czyli WIERSZYKI NA DZIECIĘCE MASAÅ»YKI I ZABAWY RELACYJNO – RELAKSUJÄ„CE".
Życzymy miłej zabawy ze swoimi dziećmi!
**********
Zachęcamy do wykonywania poniższych ćwiczeń razem z dziećmi. Podane zabawy pochodzą z książki
,,Mamo,Tato ćwiczmy razem" autorstwa Bożeny Borys.
**********
WIOSENNE AKTYWNOÅšCI
1. "Kwiaty" - opowieść ruchowa.
Rodzic (opiekun) czyta opowiadanie, a dziecko powoli wstaje (od leżenia do stania na palcach).
Wyobraź sobie, że jesteÅ› bardzo malutkim nasionkiem (dziecko skulone leży na podÅ‚odze). Czujesz, że robi siÄ™ coraz cieplej (porusza siÄ™), czujesz jak pada na ciebie ciepÅ‚y wiosenny deszczyk (dziecko nadal zwiniÄ™te w kÅ‚Ä™bek - kuca). Czujesz,jak wyrasta z ciebie kieÅ‚ek (dziecko powoli prostuje palec wskazujÄ…cy i unosi go nad gÅ‚owÄ™). Bardzo lubisz jak grzejÄ… ciÄ™ ciepÅ‚e promienie sÅ‚oneczne. Do wzrostu jest ci też potrzebna woda, dlatego cieszysz siÄ™ na każdÄ… kropelkÄ™ deszczu. JesteÅ› już tak wysoki, że swoimi pÅ‚atkami próbujesz dosiÄ™gnąć sÅ‚oÅ„ca (dziecko staje na palcach z wyciÄ…gniÄ™tymi do góry rÄ™koma i porusza palcami). Ach, jaka piÄ™kna jest wiosna!
2. "Barwne obrazy" eksperyment.
Dziecko z pomocą opiekuna wycina kwiaty z bibuły (jeżeli nie ma bibuły to z białych serwetek) i rysuje na nich ciemnym flamastrem środek i odchodzące od niego linie ku płatkom. Opiekun kładzie na stole miskę z wodą.
Problem do rozwiÄ…zania: Co siÄ™ stanie, gdy wÅ‚ożymy nasze kwiatki do miski z wodÄ…? dziecko podaje hipotezy. Przeprowadzenie eksperymentu: Dziecko wkÅ‚ada do miski kwiatki wykonane z bibuÅ‚y. Obserwuje rozdzielanie siÄ™ kolorów. Wnioski: Woda powoduje rozdzielanie siÄ™ kolorów. WyjaÅ›nienie : Barwnik flamastra skÅ‚ada sie z wielu pigmentów, możemy zaobserwować pasma o różnych barwach. To zjawisko nazywamy chromatografiÄ….
3. UkÅ‚adanie rytmów.
ProponujÄ™ zabawÄ™, która polega na ukÅ‚adaniu powtarzajÄ…cych siÄ™ sekwencji z różnych przedmiotów, które sÄ… w zasiÄ™gu rÄ™ki np. klocki, koraliki, wyciÄ™te z papieru figury geometryczne, fasolki, sztućce, pociÄ™te w sÅ‚upki warzywa (marchewka, kalarepa, ogórek, rzodkiewka itp.), naczynia itp. Rytmy można ukÅ‚adać na dywanie, stole, pasku papieru, można je też rysować.
Propozycje ukÅ‚adanych rytmów:
- trójkÄ…t,trójkÄ…t, kwadrat,trójkÄ…t, trójkÄ…t, kwadrat, trójkÄ…t, trójkÄ…t itd.
- kreska, kreska,kreska, krzyżyk, krzyżyk, kreska, kreska,kreska, krzyżyk, krzyżyk itd.
- łyżeczka, łyżka, łyżka, łyżka, łyżeczka, łyżka, łyżka, łyżka itd.
- ogórek, marchewka, ogórek, marchewka, ogórek, itd uÅ‚ożonÄ… sekwencjÄ™ z warzyw na talerzyku (wokóÅ‚) dziecko może zjeść. Å»yczÄ™ smacznego!
Opiekun układa początek rytmu a dziecko może dalej kontynuować zaproponowane sekwencje. Inny wariant to opiekun układa rytm i dziecko układa taki sam na zasadzie odtwarzania. Będzie "Super!" jak dziecko na koniec zabawy w rytmy samodzielnie ułoży rytm jako zadanie dla opiekuna. Życzę kreatywnej zabawy!
4. Wiersz Jana Brzechwy - "Przyjście wiosny"
Proponujemy przeczytać dziecku i wspólnie omówić treść.
Naplotkowała sosna
Że już się zbliża wiosna.
Kret skrzywił się ponuro:
-Przyjedzie pewno furÄ……
Jeż się najeżył srodze:
-Raczej na hulajnodze.
Wąż syknął :-Ja nie wierzę,
Przyjedzie na rowerze.
Kos gwizdnÄ…Å‚: -Wiem coÅ› o tym,
Przyleci samolotem.
-SkÄ…d znowu –rzekÅ‚a sroka-
Ja z niej nie spuszczam oka
I w zeszłym roku w maju
Widziałam ją w tramwaju.
-nieprawda! Wiosna zwykle
Przyjeżdża motocyklem.
-A ja wam dowiodÄ™,
Że właśnie samochodem.
-Nieprawda bo w karecie!
W karecie? Cóż pan plecie?
OÅ›wiadczyć mogÄ™ krótko,
Å»e pÅ‚ynie wÅ‚aÅ›nie Å‚ódkÄ…!
A wiosna przyszła pieszo.
Już kwiatki za nią spieszą,
Już trawy przed nią rosną
I szumiÄ… –Witaj wiosno.
**********
Przesyłamy karty pracy dla dzieci z grupy I (3-latki) z serii ,,Olek i Ada".
**********
Fundacja Mali Wspaniali od poczÄ…tku wprowadzonych ograniczeÅ„ w zwiÄ…zku z pandemiÄ… koronawirusa intensywnie dziaÅ‚a na rzecz kadry pedagogicznejprzedszkolaków oraz starszych dzieci. Codziennie na profilu Facebookowym pod adresem:
https://www.facebook.com/